Felietony/Opinie

środa 23 października 2013 20:28:53

Wstyd: w centrum Bochni stoi sowiecki pomnikWstyd: w centrum Bochni stoi sowiecki pomnik

24 października przypada rocznica Rewolucji Październikowej. Rocznica dla mieszkańców Bochni niebagatelna gdyż o dziwo, władze naszego miasta nadal ją obchodzą. Może mniej ostentacyjnie od innych rocznic ale symbolicznie na pewno. Chcąc więc zrobić bocheńskiej władzy niespodziankę pisze ten tekst. Nie chodzi bynajmniej tylko o władze obecną, ale każdą która do tej pory miała okazję reprezentować Bochnie od początku zaistnienia samorządu po 89’ roku.


Spacerując przez Planty Salinarne można się tam natknąć na osobliwy memoriał. Stoi sobie skromnie schowany za krzaczki. Nie jest jednak tak całkiem niewidoczny. Od jednej strony widać go dość dobrze i kto tylko chce może podejść i przeczytać ku jakim bohaterom jest on tam postawiony. Ku jakim? A no nie sposób nie przeczytać tam nic innego jak pamiątkowy napis ku czci bandytów-komunistów z Polskiej Partii Robotniczej, Gwardii Ludowej czy Polskiej Partii Socjalistycznej. Napis głosi: W zwycięskiej walce o Polskę Ludową zginęli od kul hitlerowskich w okresie okupacji bocheńscy komuniści członkowie P.P.R, PPS lewicy, OMTUR i Gwardii Ludowej.

Słownictwo jakie tu pada - bandyci - nie jest przypadkowe. Można by powiedzieć, że może nawet za łagodne. Któż to bowiem byli członkowie Polskiej Partii Robotniczej która zaistniała w Polsce jeszcze przed zakonczeniem II wojny czy też kim byli członkowie Gwardii Ludowej?

By wytłumaczyć czym była PPR trzeba sięgnąć jeszcze do jej korzeni, a nimi była przedwojenna Komunistyczna Partia Polski. Co na temat KPP mówi nam niedawna historia?: KKP była agenturą Rosji Sowieckiej w Polsce przedwojennej. Przedłużeniem sowieckiego wywiadu wojskowego GPU-NKWD. Przywódcy KPP zwalczali polskie aspiracje niepodległościowe, traktując je jako nacjonalizm i szowinizm. (Tak samo jak obecnie Gazeta Wyborcza). Kwestionowali utworzenie Państwa Polskiego jako "kontrrewolucyjny przeżytek starego świata”. Nie uznawali niepodległości i integralności Polski, a nawet bezwzględnie ją zwalczali. Za szpiegowsko-terrorystyczną działalność, wrogą państwu polskiemu i akcje komunistycznej dywersji prowadzone przeciwko II RP, wyroki sądowe otrzymało wielu sowieckich agentów, m.in. Edward Ochab (teść Longina Pastusiaka), Eugeniusz Szyr (teść Marcina Święcickiego) i Ozjasz Szechter (ojciec Adama Michnika). KPP wchodziła w skład Międzynarodówki Komunistycznej (Kominternu), której celem była realizacja bolszewickiej rewolucji światowej i stworzenie Wszechświatowej Republiki Rad. Funkcjonariusze partii, zwani z sowiecka "funkami", byli ludźmi przeznaczonymi do zadań specjalnych, głęboko zaangażowanymi w sowiecki wywiad i dywersje skierowaną przeciw strukturom państwa polskiego. Takim funkiem był np. Adam Conrad-Meller (pochodzenie żydowskie jak Szechter czy Szyr), ojciec niedawnego Ministra Spraw Zagranicznych Stefana Mellera (w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza). Po agresji sowieckiej na Polskę 17 wrzenia 1939 r. byli członkowie KPP odnaleźli się w komunistycznych bandach na Kresach Wschodnich. Ich dziełem były represje i mordy na wielką skalę. Inni uciekli za granicę. Jedni i drudzy stali się też podwaliną nowej władzy po 1944 r. czyli jądrem kierownictwa PPR – Polskiej Partii Robotniczej; z nich rekrutowały się kierownicze kadry osławionej bezpieki - KPP-owcy kierowali Ministerstwem Bezpieczeństwa Publicznego i Informacją Wojskową – Najbardziej zbrodniczą i radykalną komórką wywiadu sowieckiego – agentem IW był m.in. Wojciech Jaruzelski. Agenci Informacji Wojskowej to głównie kaci i sadyści, którzy walczyli z polskim podziemiem niepodległościowym.

Komunistyczna Partia Polski była więc sowiecką agenturą w Polsce przedwojennej. Polska Partia Robotnicza była przedłużeniem tej agentury. PPR powstała w 1942 roku  w Warszawie z inicjatywy przybyłych z ZSRR polskich komunistów z tzw. Grupy Inicjatywnej której członkowie zostali zrzuceni przez lotnictwo radzieckie na spadochronach 28 grudnia 1941 w okolicach Wiązowny. Później łącząc się z PPS powstała PZPR. Polska Partia Robotnicza oraz Gwardia Ludowa (jej zbrojne ramię), ku członkom której  stoi w bocheńskim Parku Salinarnym memoriał  składała się głównie z kryminalistów i zwykłych bandytów pozyskiwanych na rzecz pracy „ruchu komunistycznego” czyli dla Związku Sowieckiego. Lenin określił nawet kryminalistów jako „element socjalnie bliski” komunistom podkreślając w ten sposób przydatność środowisk bandyckich do walki komunistów z legalnymi władzami krajów będącymi w zainteresowaniu ZSSR.

Władze miasta Bochni począwszy od roku 1990 czyli pierwszego wolno wybranego samorządu po II wojnie i od pierwszego burmistrza Teofila Wojciechowskiego poprzez Wojciecha Cholewę, Bogdana Kosturkiewicza i obecnego burmistrza Stefana Kolawińskiego oraz poprzez wszystkich radnych jacy do tej pory zasiadali i decydowali o kształcie Bochni – świadomie lub nieświadomie, z lenistwa lub ignorancji czy też z braku czasu i nadmiaru obowiązków – tolerując ten haniebny pomnik czcili i nadal czczą pamięć organizacji przestępczych – bo inaczej nie można ich nazwać - ludzi, którzy działając na rzecz Związku Sowieckiego, chcieli nas przerobić na azjatycką dzielnicę radziecką tzw. bliskiej zagranicy, zwalczając wszystko co polskie, mordując i prześladując polskich patriotów, ludność cywilną oraz walcząc z żołnierzami AK i Narodowych Sił Zbrojnych - NSZ.

Nie wiem ilu ludzi spacerujących parkiem przy ul. Regis wie jeszcze kim byli członkowie Polskiej Partii Robotniczej. Nie wiem ale można przypuścić, że jest ich w ogóle w Bochni niewielu  skoro do dziś nikt nie protestował w tej sprawie. Niemniej jednak trzeba zadać sobie pytanie co sprawia, że władze Bochni od pierwszego samorządu jaki powstał po tzw. transformacji ustrojowej tj. od kiedy można już (jeszcze) mówić prawdę, ciągle honorują ten pomnik? Co jest powodem tego, że  żaden z komitetów radnych nie zauważa kuriozalnego i w sumie smutnego faktu, mimo podpowiedzi różnych poważnych instytucji, że założyciel miasta i jego fundator – książę Bolesław Wstydliwy nie ma w Bochni godnego sobie pomnika, ani nawet nazwy ulicy za to na Plantach Salinarnych od kilku dziesięcioleci stoi memoriał sowieckich komunistycznych oraganizacji bandyckich.

Na memoriale tym widnieje również wzmianka, że zginęli za Polskę Ludową. Niestety autorzy napisu zapomnieli dodać, że Polska Ludowa nie był ich ojczyzną. Bo jak w przypływie szczerości zdradził wszystkim Mieczysław Moczar (prawdziwe nazwisko Mykoła Diomko (Demko)): „Prawdziwą ojczyzną nas, partyjniaków jest Związek Radziecki”.

Pozostaje pytanie jak długo na Królewskich Plantach Salinarnych w Bochni będzie stał pomnik ku czci zwykłych przestępców którzy zginęli za swoją prawdziwą ojczyznę czyli Związek Sowiecki?

Paweł Wieciech

Napisz swój komentarz:

Nick:

Komentarz:

By uniknąć spamu wpisz kod z obrazka:

Komentarze użytkowników

Czasbocheński nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo, naruszajace dobra osób trzecich lub wypowiedzi prawem chronione mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Gienek tam zachodzi ..

2013-10-23 22:00:18
To nie wstyd. To właśnie Bochnia. Włodarze miasta ani nie widzą tego "pomnika" , ani nie rozumieją napisów. Właściwie, dla nich nic się nie zmieniło. Bo tak naprawdę co się zmieniło ?
Bochniak z dziada pradziada

2013-10-23 22:21:52
Ej pieski PiSowskie. Zdechniecie w nienawiści do przeszłości zamiast śmiało patrzyć w przyszłość. Waszą przyszłość, naszą przyszłość. Przeczytaj i uklęknij... ..."Każda epoka ma swe własne cele I zapomina o wczorajszych snach... Nieście więc wiedzy pochodnię na czele I nowy udział bierzcie w wieków dziele, Przyszłości podnoście gmach! Ale nie depczcie przyszłości ołtarzy, Choć macie sami doskonalsze wznieść; Na nich się jeszcze święty ogień żarzy I miłość ludzka stoi tam na straży, I wy winniście im cześć!"... Tyle.
do Bochniaka bardziej z - DZIADA niż pradziada jak cała komuna !

2013-10-24 09:13:50
Twój komentarz, to tak, jakby Międzynarodówkę czytać.Wasz czas już minął obiecywanna pojutrze (bo nigdy dziś, ani lutro)"świetlana przyszłość" dla mas nie nadeszła - bo utopuia nie może się spełnić.Wymordowano miliony i ograbiono tych co cokolwiek mieli. Sprawcy tego wszystkiego przywłaszczyli sobie cudzą własność i dziś próbują sił w Unii Europejskiej. Za ich przyczynkiem finał będzie podobny. Pozostaną w krzakach jakieś tablice głoszące o funduszach europejskich, lub inne bzdury o ojcach założycielach tego kibucu.
do Bochniaka bardziej z - DZIADA niż pradziada jak cała komuna !

2013-10-24 12:25:10
Mam 38 lat i nie pamiętam głębokiej komuny. Nie chce pamiętać. Trzeba patrzyć w przyszłość a nie grzebać się w grobach i przeszłości. Jak jesteś taki historyczny i konsekwentny to rozlicz świętą inkwizycję i przestań chodzić do kościoła, bo wtedy też mordowano ludzi.
Komusze benkarty na szubienicę za ich zbrodnie

2013-10-24 12:33:52
A co ma do tego kościół? Widać, że brakuje argumentów i chcesz zmienić temat. Ale masz problem bo Polacy o zbrodniach komuchów nie zapomną. UBecka chołota poniesie zasłużoną karę.
bochniak

2013-10-24 16:58:53
Oszołomy ocknijcie się. Wszelkie i wszystkie pomniki , tablice itd. są potrzebne i powinny pozostać. Przecież na nich młode pokolenie musi się uczyć i pamiętać o historii. Różne były czasy przez pokolenia. Niech zawistni bocheńscy prawicowcy uderzą się w piersi o swojej nadludzkiej prawości. A kto z młodych pamięta ZSRR, a było takie państwo i trzeba nam wyjaśniać młodym te problemy, a nie wszystko bić w czambuł.
jan

2013-10-24 17:03:49
Artykuł pana Wieciecha nie powinien się ukazać - to zwykłe jątrzenie. Proszę niech pan się określi przynależnością partyjną- ale chyba trudno mi sie jest pomylić , że jest pan człowiekiem PiS.
Pan Jan się przeraził - czyżby to o nim było?

2013-10-24 20:05:11
Panie Janie widać, że ma pan spreparowane myślenie przez komunistycznych specjalistów od ideologii. Po pierwsze co to znaczy, że ten tekst nie powinien się ukazać? Widać, że tęskni Pan za PRLem gdzie instytucja cenzury czuwała nad myślami i tekstami. Pomyliły się Panu czasy. Cenzura się skończyła. Dla mnie to bardzo interesujące. Po drugie co to znaczy, że tekst jest jątrzeniem? Czy według Pana historia to jątrzenie? Czyli nie można ustalać faktów, dochodzić do prawdy historycznej bo jacyś lewi półgówkowie stwierdzą, że to jątrzenie? Chyba Pan na głowę upadł i się sromotnie potłukł. I takie wyświechtane przez lewaków odzywki jak jątrzenie czy język nienawiści nie będą tu na nikim robić żadnego wrażenia. Daj sobie Pan spokój bo ta błazenada już nikogo nie śmieszy. Na koniec jeśli chodzi o autora to niestety - na Pana nieszczęście chyba - nie należy do PiS. Więc przykro mi, że się Pan rozczarował.
Do Bochniak

2013-10-24 20:23:33
Tak - tylko co zrobić z pomnikiem dla morderców, bandytów, zdrajców, zwyrodniałych sadystów, zarażonych komunizmem antypolskich ideologów i sowieckiej agentury? Także powinien pozostać w centrum Bochni by młodzież mogła się uczyć? Przecież to niedorzeczność. Jakiś absurd by się młodzi mieli z tego uczyć. Albo ten pomniczek powinien stać przy jakimś wysypisku śmieci na obrzeżach miasta albo zrobić mu zdjęcie i przerobić na powrót na żwir.
bobster

2013-10-24 20:41:45
te, "bochniak" pamiętać komunistów i zdrajców, to pamiętamy wystarczy telewizje zobaczyć i większość gazet. Zburzyć i zaorać komunistyczna cegłe. TYLE W TEMACIE. a ty komuszku przypomnij sobie co zrobili TWOI w sprawie pamięci o PILECKIM, DEKUTOWSKIM, SIEDZIKÓWNEJ,SZENDZIELARZU, KOMOROWSKIM, KONTRYMIE, KURASIU, i wielu wielu innych, o OFIARACH KATYNIA, CHARKOWA, WARSZAWY, AKowcach, NSZ, WiNu.... Zamilcz i wpełźnij pod swój kamyczek.
vicks

2013-10-24 23:59:18
Drogi autorze zanim się tak strasznie zjeżysz i napiszesz kolejny artykuł, napij się wody i ochłoń. Nie mieszaj do wspólnego worka "bandytów" wszystkiego co ci wyobraźnia karze. Zatrzymaj się i popatrz czy przypadkiem emocje nie zwyciężyły rozumu. Pisząc o PPS-ie weź oddech i poczytaj trochę, bo nie wszystko co czerwone musi mieć bandycki odcień.
Drogi vicks

2013-10-25 00:23:12
Strzel sobie coś mocniejszego zanim coś skomentujesz kolejnym razem. Może zaczniesz czytać ze zrozumieniem. Poza tym PPS potem PZPR czym niby była jak nie organizacją bandycką? Kto zabraniał mieć własność prywatną i konfiskował majątki? Kto wsadzał do więzień za poglądy inne niż partyjniackie? Kto wypuszczał ZOMO na cywilów? Kto strzelał do Polaków? Kto rozkradł ten kraj - do dziś nie wiadomo dokładnie gdzie jest i w jakiej ilości kasa z Pewexu czy FOZZu? To PPS i partyjni kolesie z jej kolejnego wcielenia PZPR załatwili ten PRLowski bandycki syf.
Zadziwiająca miłość do Izraela

2013-10-25 01:13:48
Dlaczego aż trzech ministrów spraw zagranicznych w Polsce było Żydami: Meller, Rotfeld i Geremek (prawdziwe nazwisko - Lewartow, syn rabina z Łodzi)? Dlaczego kolejny miał honorowe obywatelstwo Izraela - Bartoszewski oraz jeden, obecny co ma żonę żydówkę!!! Jakaś wylewna miłość panuje w MSZecie do państwa Izraelitów.
Do drogi Vicks

2013-10-25 07:22:27
Widzę, ze trzeźwe myślenie jednak nie pomaga. Teraz rozumiem skąd te brednie. Ja czytam ze zrozumieniem, gorzej jak ty piszesz bez zrozumienia. A zatem idąc twoim tropem, strzel sobie coś mocniejszego i poczytaj (może cię nie zabije tekst pisany) coś więcej niż podręcznik do podstawówki, bo te do gimnazjum już o tym piszą. Zatrzymaj sie przy np. Puzaku, przeliteruj i zapytaj sąsiada o co chodzi... Może zrozumiesz...
Berdet

2013-10-25 23:12:13
Dlaczego komuniści oraz unijni biurokraci chodzą spać w krawatach? Odpowiedź: Aby rano wiedzieli gdzie mają dupę a gdzie głowę.
do Berdeta

2013-10-26 08:54:02
nie obrażaj brata czołowej dziennikarki cz.b.
dopóki Ogień na Pęksowym Brzyzku...

2013-10-26 08:59:56
Pomnik zabitych milicjantów na Plantach powinien stać dopóki na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem będzie istniał pomnik bandyty Kurasia(Ognia). Oba pomniki powstały ze względów politycznych a nie rzeczywistych zasług dla Polski.
Do komunistycznych pomiotów

2013-10-26 10:55:25
Przykro mi komuszki pomiotki. Historia tak się potoczy, że pomniczek bandziorów z PPR czy Gwardii Ludowej przerobią na żwir lub będzie stał gdzieś na śmietniku gdzie będą obsikiwać go pieski. Ewentualnie zostanie zapakowany i wysłany na Łubiankę gdzie zajmie honorowe miejsce wśród NKWDowskiego śmierdzielstwa. A pomnik Kurasia zostanie. Mało tego pojawi się sporo takich jak on. Więc optymistycznej przyszłości wam nie wróżę. Chyba, że się spakujecie i wyjedziecie do waszej prawdziwej ojczyzny.
do czerwonych upiorów

2013-10-27 11:28:17
Dobre miejsce na urządzanie Halloween
Popieram

2013-10-27 13:56:21
Zgadza się - to świadczy o tym, że Bochnia nie oderwała się jeszcze do końca od ludowej, radzieckiej przeszłości. Nie za dobrze to rzeczywiście świadczy o władzach.
marycha

2013-10-30 07:36:48
Ale wstyd , no po prostu nie mogę spać , 350 metrów od mojego domu stoi taki pomnik . Pawełku , tylko się nie posraj od tej nienawiści.
Hitler i Stalin to idole lewicy

2013-10-30 22:35:14
Lewica to jedna wielka nienawiść. Polecam Czarną księgę komunizmu - 100 mln zamordowanych na świecie ludzi. Generalnie lewicowość powinna być zakazana ustawowo bo to banda złodziei, psycholi, pseudo myślicieli i morderców. Hitler i Stalin już wystarczająco dużo pokazali.
hey

2013-11-03 21:25:13
pomnik zostawić,tablicę zmienić..zamieszczając napis...o Księciu Bolesławie Wstydliwym.....I Królewskie Planty Salinarne..nabiorą właściwego znaczenia.....
Bochnianin

2013-11-10 18:21:28
Artykuł zaiste nakreśla pewien obraz historii która dotyczy nas wszystkich ale jak większość nie zgadzam się z pochopnym wsadzaniem wszystkich do jednego worka. Do tego aby kogoś nazwać bandytom trzeba indywidualnej oceny, kiedyś ktoś może nazwać np. Pana słowami jakich użyto w treści artykułu twierdząc że był pan w takiej a nie innej formacji, partii itp. żałosne jest jak gardzimy naszą nie zawsze chlubną przeszłością, pamiętajmy jednak że to jest historia dotycząca nas Wszystkich. Wiele krajów zachodnich ma pomniki które przypominają o ludziach i czynach nie zawsze pozytywnie zapisanych na kartach historii jednak są społeczeństwami tak wysoce rozwiniętymi, że nie niszczą nawet owych reliktów przeszłości. Warto jeszcze niejednokrotnie pochylić się nad tym tematem aby ktoś zbyt pochopnie nie wpadł na pomysł np rozbiórki.
filolog

2013-11-11 21:17:28
A wystarczy tylko dołączyć do tej tablicy - pomnika stosowne wyjaśnienie, pouczenie dla potomnych, w formie tablicy - czegoś rzucającego się w oczy- co by w kontekście historycznym tłumaczyło dla potomnych, o co chodzi z tym PPR, dlaczego to wywiesili itp.. Stara tablica powinna pozostać tylko ze względu na wartość czysto historyczną, zaś jej swoista wymowa byłaby wytłumaczona tym tzw. nowym dodatkiem. Miejsce byłoby zauważone, dzieciom można by było przybliżyć tamte czasy.
Bochnianin, to ty - z dziada pradziada ?

2013-11-13 12:15:11
Tak samo wysoce rozwinięte jak zachodnie, są po części również te wschodnie społeczeństwa.W Rosji i jej satelickich republikach są takie pomniki i do dziś są chronione. To dowód na ogrom zła które w tych narodach się utrwaliło, jak wielu ludzi ono opanowało.Podobnie jak rewolucja francuska. U nas jednak pomniki są stawiane lidziom, organizacjom i poległym których działanie i ofiara nie było w sprzeczności z dobrem choćby części narodu. Pomnik bocheński może i można by posostawić, jak to proponuje "filolog", dodając do treści ewentualnrj tablicy nazwisko pomysłodawcy jego tam postawienia (on nie wziął się tam bez czyjegoś wniosku).
Do Bochnianin

2013-12-04 18:01:45
Chłopie co ty bredzisz? Chyba Ci rozum odjęło. Czy Ty w ogóle wiesz co robili ludzie z PPR czy Gwardii Ludowej? Ty chyba nie masz o tym zielonego pojęcia! Skoro porównujesz to do innych partii, że niby to nasza historia i trzeba PPR zachować na pomnikach - widać, że ty chyba z tej czerwonej bandy wyrosłeś. Pomnik i tak zniknie z centrum Bochni wcześniej czy później nawet jeśli ludzie z Bochni którzy na nim widnieją nie byli bezpośrednio zaangażowani w mordowanie i zbrodnie. Tej czerwonej hołoty w centrum miasta kiedyś nie nie będzie. Możesz się z tym już pogodzić.
REKLAMA