Bochnia wydarzenia

niedziela 24 maja 2015 19:16:59

Koniec rywalizacji na linii nr 1 pomiędzy BZUK a RPK?Koniec rywalizacji na linii nr 1 pomiędzy BZUK a RPK?

Podczas majowej komisji gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w bocheńskim magistracie Sławomir Kołodziej, prezes Bocheńskiego Zakładu Usług Komunalnych poinformował radnych, że jest możliwość porozumienia się z zarządem RPK m.in. odnośnie kursów na linii nr 1. Obecnie kursują na niej zarówno autobusy BZUK-u jak i RPK, co powoduje walkę między nimi o klienta.


Autobusy linii nr 1 kursują pomiędzy największym bocheńskim osiedlem  -Niepodległości, a centrum miasta. Jest to najbardziej rentowna linia, jaką obsługuje BZUK pomimo tego, że ma na niej konkurencje w postaci RPK. - Żeby tę sytuację jakoś unormować dwa tygodnie temu przeprowadziłem rozmowę z prezesem RPK, panem Zapałą, który zadeklarował, że autobusy RPK wycofają się z linii nr 1, oczywiście nie za darmo, a my, jako BZUK zejdziemy z linii nr 4. Jest to linia, która dowozi pasażerów ze Smykowa – mówił Sławomir Kołodziej, który zaznacza również, że ustalił z prezesem RPK, że ten zachowa wszelkie ulgi i dla mieszkańców nic się nie zmieni. Pomysł ten ma być rozważany na dalszych spotkaniach urzędowych oraz konsultowany z burmistrzem Bochni Stefanem Kolawińskim. Jeśli  zostanie podjęta decyzja o podpisaniu umowy pomiędzy BZUK-iem a RPK może ona obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku.

Podczas obrad komisji prezes Bocheńskiego Zakładu Usług Komunalnych przedstawił również kilka ciekawostek, dotyczących autobusów należących do miasta. Jak przypomniał, BZUK rozpoczął działalność, jeżeli chodzi o transport osób na terenie miasta Bochni, 1 stycznia 2010 roku. Obsługuje on linie: 1, 2, 4, 5 oraz 9. Na początku działalności jednostka miejska została wyposażona w pięć nowych autobusów o pojemności 43 osoby. W 2010 roku zakupiono natomiast dodatkowy, większy autobus z 2000 roku, mogący przewieźć 56 osób.

Jeżeli chodzi o bilety to od 2011 roku ich cena kształtuje się następująco: bilet normalny – 2,20 zł, ulgowy 50% – 1,10 zł, ulgowy socjalny -1,20 zł i bilet specjalny – 0,50 zł. W ubiegłym roku przewieziono 462 590 pasażerów. Jest to zarazem liczba sprzedanych biletów. Kosztowały one łącznie 660 840 zł netto. Autobusy BZUK-u w 2014 roku przejechały łącznie 406 000 km.

Bocheński Zakład Usług Komunalnych prowadzi również usługi wynajmu autobusów pod wycieczki organizowane na terenie miasta. Z tego tytułu w ubiegłym roku BZUK miał przychód w wysokości 13 548 zł. Jest to spadek w porównaniu z 2013 rokiem aż o 57%. Przyczyną tego jest brak autobusu rezerwowego, przez co zdecydowano się ograniczyć prowadzoną usługę. Autobusy często zarabiają również dzięki reklamom, które są na nich umieszczane. Bocheński Zakład Usług Komunalnych stara się jednak zbytnio nie oklejać swoich autobusów, ponieważ jak mówi Sławomir Kołodziej „mieszkańcy nie poznają już w ogóle, czyje są to autobusy”. Rocznie więc środki z tego tytułu nie odgrywają zbyt istotnej roli.

Przychody poszczególnych linii na przykładzie ubiegłego roku kształtują się w sposób następujący: linia nr 1 – przychody 250 tys. zł, nr 3 – 69 tys. zł, nr 4 -133 tys. zł, nr 5  - 113 tys. zł oraz nr 9 – 95 tys. zł. - Tak naprawdę, żeby linia była rentowna, żeby wychodziła „na zero”, przychód musi być w granicach 170-180 tys. zł – mówił Sławomir Kołodziej.

BZUK co roku dostaje dotacje na autobusy z urzędu miasta. W ubiegłym roku była to suma 960 tys. zł.

Napisz swój komentarz:

Nick:

Komentarz:

By uniknąć spamu wpisz kod z obrazka:

Komentarze użytkowników

Czasbocheński nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo, naruszajace dobra osób trzecich lub wypowiedzi prawem chronione mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

yu

2015-05-25 07:28:55
Po co RPK ma rezygnować z lini 1 skoro dla obu spółek jest ona rentowna? Pasażerowie tylko sie cieszą ze zwiększonej częstotliwości kursowania. Aktualnie ludzie nie mają już problemu z rozroznieniem właściciela pojazdu. To jest zdrowa konkurencja.
polak

2015-05-25 07:36:08
Trzeba połączyć obie firmy. Pewnie już nikt nie pamięta ale takie hasło było w ulotce wyborczej Pana Kolawińskiwgo! Połączyć spółki, połączyć tabor, kierowców nie zwalniać, napisać projekt o środki UE na zakup np. autobusów zasilanych CNG albo hybryd i mamy przepis na dobrze prosperującą firmę z której zadowoleni są mieszkańcy.
autobusy

2015-05-25 08:44:35
Zlikwidować BZK, autobusy i kierowców wcielić do RPK. To jest ewenement że w 30-tysięcznym mieście funkcjonują dwie firmy komunikacyjne dotowane z budżetu publicznego. BZK jest niepotrzebnym wymysłem, a tabor jaki posiada jest bardzo złej jakości. Soliny często się psują, a Cito to już w ogóle porażka. Tabor RPK może nie jest też najnowszy, ale kilka Mercedesów wziętych chyba w leasingu (tablica WR) to był najlepszy z możliwych zakup. Niech p. Bzdek i p. Kolawiński dogadają się w sprawie połączenia spółek, bo to co się teraz dzieje jest śmieszne. Autobusy dublują się, pasażerowie nie wiedzą co, gdzie i jak, a jak pojawi się ktoś spoza miasta to w ogóle jest totalnie skołowany. Trzeba wrócić do starego systemu sprzedaży biletów w kioskach. Zakup biletów u kierowcy w postaci paragonu z kasy fiskalnej wydłuża czas przejazdu autobusu, gdyż pasażerowie mogą wsiąść tylko pierwszymi drzwiami. Czy komunikacja w Bochni nie może funkcjonować jak w normalnym mieście?
Paul

2015-05-25 08:56:03
Nierozsądny pomysł Prezesa BZUK, nie powinien znależć uznania, zarówno u Burmistrza jak i w Radzie Miasta. Oczywiście, że Właściciel firm komunikacyjnych, powinni "dogadać" sprawę, zapewnienia transportu publicznego w Bochni i gminach "ościennych", przez jeden podmiot.
mecenas

2015-05-25 11:22:03
Pomysł powstania firmy komunikacyjnej w Bochni był bardzo trafiony. My, mieszkańcy osiedla Niepodległości, bardzo go sobie chwalimy. Ktoś próbuje mieszać w tym co się sprawdziło. Radni, przyjrzyjcie się tej sprawie.
do mecenas

2015-05-25 11:23:52
Kto sobie to niby chwali? W czym BZK jest lepsze od RPK?
olek

2015-05-25 21:47:16
a gdzie podzialy sie glosy redakcji czasu bochenskiego o likwidacji rpk?????? juz nie likwidujemy juz jest ok????? pozostala ciepla posadka prezesa tylko pytanie dla kogo korty czy pajaka bo oni najdluzej wysiaduja w urzedzie gminy za robota
mieszkaniec

2015-05-25 22:54:48
Jestem przeciwny łączeniu tych firm. Powinna być konkurencja a jezeli jej brak to ceny biletów rosną i jakość uslug maleje.Nie tworzyć monopolistów bo będzie to samo co z ceną za wywoz śmieci!
do autobusy

2015-05-26 23:53:34
A widziałeś w środku te mercedesy RPK i tapicerkę ? Porażający widok i komfort jazdy.
Idiotyzm !!!

2015-05-28 15:05:58
Rywalizacja 2 firm autobusowych na terenie miasta Bochni jest wynikiem idiotycznych decyzji byłego burmistrza Kosturkiewicza i jego rady miejskiej. Założyli przy BZUK-u własna firmę przewozową aby nie płacić 1,5 mln złotych rocznej dotacji do RPK , którego miasto było współwłaścicielem przez 15 lat ( za pośrednictwem związku komunalnego). Miasto wyszło na tym jak Zabłocki na mydle. Najpierw musiało wyłożyć 3 mln zł na zakup średniej jakości autobusów. Potem musiało przyjąć do BZUK 20 pracownikow bo dotychczasowi wozili ...śmieci a nie ludzi. Teraz, gdy gwarancja na wozy juz dawno sie skończyła w BZUK- u zaczyna sie dramat finansowy. Teraz płacą 1 mln zł dotacji ( oficjalnie bo jeszcze BZUK na swój koszt robi naprawy ) ale zakres usług miejskiej jest 3 razy mniejszy. Nic dziwnego ze opłaty za śmieci w mieście są takie drogie .Tak kończą się ambicjonalnych zagrania nawiedzonej władzy. Jako mieszkaniec Osiedla wiem że autobusy BZK jeżdżą rzadziej niz za czasów "miejsko-gminnego RPK. Dobrze ze RPK puściło na linię nr 1 swoje autobusy bo ludzie mogą sobie wybrać środek komunikacji między centrum miasta i oś. Niepodległości. Ale teraz okazuje sie ze BZK chce być monopolistą !!! Przecież wszyscy chcieli aby był wolny rynek usług . I co ?! A Kolawinski przed tamtymi wyborami obiecywał ze miasto powróci do RPK. I co ?! I nic , radni juz zapomnieli jak było ? Żenada.
do "do autobusy"

2015-06-02 18:36:48
Tak widziałem wnętrza tych Merców i powiem ci, że są one o niebo lepiej wykonane jak w Solinach, w których na byle dziurze całe wnętrze autobusu wpada w rezonans, wszystko się tłucze i trzęsie. W tych 15-letnich Mercedesach jest o wiele ciszej. Już pomijam fakt zastosowania klasycznych drzwi w Solinach zamiast odskokowo-przesuwnych, co powinno być standardem w XXI wieku. A mistrzostwem był zakup autobusów w 2010 roku nawet bez klimatyzacji kabiny kierowcy!
nie miał racji

2015-06-10 14:16:29
W tamtej kadencji tylko jeden radny gminny był przeciwny wspieraniu RPK gminna dotacją. To był maź redaktorki Czasu nazwiskiem Bachminski . Gdyby go posłuchali to dziś mieszkańcy gminy byliby zależni od ledwie dyszacej miejskiej firmy BZK . Prezes BZUK Kołodziej bez przerwy płacze na sesjach o zwiększenie dotacji na autobusy.
blach

2015-11-12 18:44:16
Codziennie jeżdżę do domu tymi autobusami . Dawniej w Krakowie jeździłem Brelietami i były moim zdanie wygodniejsze.
REKLAMA