Kategoria: Bochnia - wydarzenia
Opublikowano: 2025-11-08 10:19:48 przez Czas2012

Palny, inwestycje, samochodowe wraki – co się dzieje na Niepodległości?

4 listopada odbyło się spotkanie ogólne mieszkańców osiedla Niepodległości z władzami miasta Bochni. Takie spotkania odbywają się co roku i mają na celu przybliżenie spraw ważnych dla mieszkańców rządzącym jak i przedstawienie stanowiska urzędników miasta do poruszanych przez mieszkańców problemów.

Na spotkanie przybyli przedstawiciele miasta – burmistrz M. Łacna, zastępcy p. burmistrz - F. Pach oraz W. Woźniczka. Miasto reprezentowane było również przez nowego szefa Wydziału Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Krzysztofa Miśkowca oraz jego zastępcy p. Anny Morajko. Obecny był także miejski prawnik Łukasz Krawiec.

Zarząd osiedla Niepodległości reprezentowali - przewodniczący zarządu osiedla radny Grzegorz Pałkowski oraz członkowie zarządu - Maksymilian Truś i Ryszard Piekarczyk.

Na spotkaniu byli obecni radni miasta Bochnia – przewodniczący Rady Miasta Jan Balicki, radni – Marek Bryg, Leszek Stabrawa, Maciej Buszko, Marcin Imiołek i Roman Mocię. W spotkaniu brali również udział przedstawiciele służb mundurowych – Policji i Straży Miejskiej.

G. Pałkowski poprosił przedstawicieli UM o przedstawienie informacji z zakresu działań inwestycyjnych w tym roku i na jakim obecnie etapie są inwestycje na osiedlu Niepodległości finansowane z budżetu 2025 roku.

W imieniu UM głos jako pierwszy zabrał Fili Pach – jesteśmy w trakcie realizacji wykonania budynku wielofunkcyjnego, który można powiedzieć jest na ukończeniu. Termin odbioru to 18 listopada. Na chwilę obecną termin nie jest zagrożony. Budynek w tej chwili będzie oddany w stanie deweloperskim. Kolejnym etapem będzie jego wyposażenie co przewidujemy w kolejnym roku. W pierwszej kolejności planujemy wyposażyć przedszkole, które musimy w przyszłym roku uruchomić. W dalszej kolejności będziemy wyposażać tzw. świetlicę senioralną. Kolejna funkcja to przychodnia – to wszystko w dalszym etapie. Oprócz tego musimy zagospodarować teren wokół budynku, który wiąże się z waszym wnioskiem jako mieszkańców i zarządu osiedla. Obecnie jesteśmy na etapie projektowym, i dalsza, ewentualna realizacja odbędzie się w kolejnych krokach. Udało nam się opracować koncepcję zagospodarowania terenu pod taki mini park z psim wybiegiem, paroma miejscami parkingowymi. Koncepcja została złożona w urzędzie. W trakcie projektowania jest kolejny parking – drugi etap parkingu wokół bloku 18. Jesteśmy przygotowani aby uruchomić monitoring w okolicach bloku 6, Jakubowskiego 3 przy drugim przystanku, na bloku nr 16-cie i przy pętli autobusowej 22. Czekamy na zgodę Spółdzielni Mieszkaniowej na umieszczenie kamer. Oświetlenie uliczne za blokiem nr 6 a sklepem Cold jest realizowane, a termin realizacji upływa 21 listopada.

Uzupełniając wypowiedź F. Pacha G. Pałkowski dodał, że na wniosek mieszkańców na bloku nr 3 zamontowane zostały lustra i prędkościomierze na KN2. G. Pałkowski zaliczył do w miarę dużej inwestycji na tym terenie modernizację sieci ogrzewania i instalacji elektrycznej przedszkola nr 1. Przewodniczący zarządu osiedla podkreślił z uznaniem, że: na naszym osiedlu w tym roku bardzo dużo się dzieje. Te inwestycje to około 34% budżetu całego miasta. To są bardzo duże środki w tym m.in. z dofinansowania 8 mln z Polskiego Ładu. W sumie było to około 9 - 10 mln na 23-24 mln z całego budżetu inwestycyjnego miasta. Wspomnę, że była też zorganizowana z budżetu obywatelskiego impreza integracyjna, która wzbudziła wielkie zainteresowanie przybyłych mieszkańców. Mamy nadzieję zorganizować w przyszłym roku podobną imprezę i dlatego wystąpiliśmy z wnioskiem do budżetu obywatelskiego o sumę 24 tys. złotych. Ta w tym roku była zasilona kwotą 6 tys. złotych, a ta w roku 2026, z uwagi na wielkie zainteresowanie mieszkańców miałaby się odbywać przez cały dzień.

Jeżeli chodzi o wnioski do budżetu 2026 jakie złożył zarząd osiedla, o których wcześniej burmistrz Pach wspomniał, to po pierwsze wniosek aby wykończyć obiekt wielofunkcyjny z całym zagospodarowaniem dookoła wraz z droga dojazdową, czyli remontem drogi wzdłuż bloku nr 6.

Drugi nasz wniosek, to budowa parkingu naprzeciwko bloku 18, czyli vis-a-vis „groszka”. Obecnie jest projektowany ten parking i ma być oddany w grudniu. Trzeci nasz wniosek to psi wybieg. Mamy opracowaną koncepcję, którą chętni z państwa mogą obejrzeć po spotkaniu. To będzie pierwszy psi wybieg w mieście. Do budżetu obywatelskiego zgłosiliśmy, i ten projekt przeszedł, przystanek przy bloku nr 16-cie aby tam była większa wiata. Kolejny wniosek, to integracja na osiedlu i mały projekt, który został zgłoszony przez mieszkańców, to biblioteczka plenerowa na siłowni junior-senior i dodatkowe ławki w tym miejscu. Wszystko to złożyliśmy do budżetu na 2026 rok i mamy nadzieję, że pani burmistrz weźmie to pod uwagę.

Do rozmowy przyłączyli się przybyli na spotkanie mieszkańcy, którzy zgłaszali uwagi i proponowali różne rozwiązania. Jeden z uczestników będąc na wakacjach w innym mieście zauważył, że przy ławkach w parku można było doładować telefony komórkowe, i to tak się mu spodobało, że zaproponował do rozważenia przez miasto czy to mogłoby być w mieście wprowadzone. Ten sam mieszkaniec zwrócił uwagę, że za garażem nr 8 na ulicy Pileckiego, jest dąb, który przy pracach wymiany rur został mocno podkopany i jest pochylony.

Odpowiadając, p. burmistrz Łacna poinformowała, że wie o tej sprawie i dąb wkrótce będzie wycięty. Zwracając się do mieszkańców bloku nr 6 podziękowała im za cierpliwość i zrozumienie związane z budową budynku wielofunkcyjnego. Przyznała, że dużo się działo na tym osiedlu i bardzo się z tego cieszymy – podkreśliła. Mówiła również o monitoringu w mieście informując, że będzie zatrudniona jedna osoba, która będzie czuwała nad bezpieczeństwem całego miasta. Podała, że po rozmowach z komendantami Policji i Straży Miejskiej można powiedzieć, że nasze służby nie mają większych trudności i działają bardzo dobrze.

Odnośnie proponowanych zadań do budżetu M. Łacna poinformowała, że w Bochni są również inne osiedla i one też potrzebują inwestycji. Każde osiedle ma długą listę zadań, będziemy szli do przodu ale oczywiście wszystkiego nie da się zrobić.

Mieszkanka bloku nr 6 – sam przebieg robót przy budynku wielofunkcyjnym przebiegał w zasadzie nie najgorzej, natomiast w momencie budowy instalacji ciepłowniczej mamy straszne błoto na drodze wyjazdowej. Nie jesteśmy w stanie zadbać o czystość naszych butów ani naszych samochodów, gdyż błoto miejscami jest po kostki.

Wg miasta, ta sprawa została zgłoszona do prezesa MPECu, a radny Pałkowski dodał, że rozmawiał z firmą, która wykonuje robotę dla MPECu i zapewniali mnie, że to przeczyszczą.

Z sali pytano, jaki jest harmonogram tych prac, gdyż stale jest to rozkopane.
F. Pach poinformował, że cała inwestycja jest prowadzona prze spółkę MPEC w Bochni i miasto zwróci uwagę prezesowi aby zapewnili (przez nacisk na wykonawcę) możliwe dla wszystkich normalne użytkowanie drogi.

Ponownie głos zabrał radny G. Pałkowski informując, że jeśli chodzi o inwestycje wymiany rur to na całym osiedlu - jest ona zakończona za wyjątkiem bloku nr 6, gdzie inwestycja jeszcze trwa z tego względu, że firma budująca obiekt wielofunkcyjny nie mogła wcześniej dopuścić MPECu do przyłącza ponieważ muszą robić inwestycję zgodnie z harmonogramem gdzie musiano zrobić przyłącz wody, która idzie pod przyłączami MPEC-u. Z tego co wiem, w przyszłym tygodniu MPEC zakończy przyłącz sieci ciepłowniczej do tego budynku.

M. Łacna zgodziła się z mieszkańcami, że błoto jakie powstaje na drodze przy budynku nr 6 powinno być sprzątane na bieżąco i powiadomiła, że ponownie to zgłosi do prezesa oraz zaapelowała o jeszcze chwilę cierpliwości a ten stan się niedługo zakończy.

Kolejny mieszkaniec zgłosił, że zniknęła kratka odpływowa co w jego ocenie było niebezpieczne, i dopiero na skutek jego interwencji została na nowo założona. Mieszkańcy poruszyli również temat samochodów, które stoją na parkingach osiedlowych od wielu lat. Proponują aby je usunąć, na co Policja i Straż Miejska odpowiedziała, że to jest problem złożony. Trudno jest znaleźć właściciela pojazdu, a poza tym okazuje się, że niektóre z nich mają opłacone składki OC i z mocy prawa, jako własność prywatna mogą dalej tam stać. Policja poinformowała, że udało się usunąć 2 samochody – ale to zostało z właścicielami uzgodnione. Jeden z samochodów, jak ustalono, jest zajęty przez bank. Problem pojawia się w momencie gdy nie można ustalić właściciela pojazdu lub jest od dawna za granicą. Jak dalej poinformowano łatwiej jest usunąć pojazd z drogi publicznej niż z parkingu usytuowanego wewnątrz osiedla, który jest traktowany przez przepisy jako własność prywatna. Zdarza się, że właściciele tych pojazdów nie żyją, a spadkobiercy nie chcą się „chwytać” tych wraków, które są obciążone zaległymi opłatami. Przedstawiciele służb zapewnili, że sprawy tych samochodów są w trakcie postępowania. Na pytanie z sali ile jest takich samochodów w skali miasta – pytający usłyszał, że wraków jest pełno.

G. Pałkowski poinformował, że sam zgłaszał do spółdzielni choćby sprawę wraku stojącego od lat przy bloku 14 na ulicy Jakubowskiego i oni stwierdzili, że nie mają możliwości usunąć tego samochodu choć jak wynika z informacji funkcjonariusza policji mogliby usunąć pojazd i egzekwować koszty holowania, ale obawiają się, że jak się znajdzie właściciel to może mieć roszczenia, że coś w samochodzie zostało uszkodzone, itp.

Pytano o możliwość budowy nowych garaży oraz zaproponowano, aby miasto wyznaczyło nowe ścieżki rowerowe.

M. Łacna - w tym momencie pracujemy nad stworzenie sieci ścieżek rowerowych. To nie jest łatwe zadanie gdyż Bochnia jest specyficznym miastem ze względu na sposób zabudowania. Pracujemy nad tym aby te ścieżki miały swoja formę. Nie jest sztuką wybudować jakiś fragment ścieżki, ale chcemy to wszystko logicznie połączyć w jakąś całość. Chcemy połączyć tutaj ścieżkę rowerową od państwa (KN2- przyp. red.) nad Rabę i później to pociągnąć nawet na Niepołomice. To muszą być miejsca bezpieczne dla poruszania się rowerów.

Burmistrz Łacna pochwaliła się uzyskaniem 8 mln. złotych (to jest 80 %) dotacji dla inwestycji budownictwa komunalnego w ramach której na Karolinie będzie wybudowanych 21 mieszkań socjalnych.

Jeden z mieszkańców osiedla zaproponował aby w godzinach szczytu zamiast małych busów pojawiły się autobusy, gdyż w tym czasie nie wszyscy mogą się zmieścić do małego busa. Padła również ze strony członka zarządu osiedla M. Trusia propozycja, aby zmienić dotychczasowa trasę linii nr 1 tak, aby autobus odjeżdżający z pętli na Niepodległości jechał przez rondo Dobrodzickiego dalej KN2 obok ciepłowni MPECu na dół pod dworzec PKP, i dalej przez miasto wracał ulicą K. Wielkiego z powrotem na pętlę.

M. Łacna zapewniła, że porozmawia z prezesem BZUK w tej sprawie oraz poinformowała, że miasto jest po rozmowach z koleją gdzie proponujemy aby na obszarze 50 arów wybudować parking dla blisko 150 miejsc parkingowych. Jest to powrót do P&R i to będzie pomiędzy Eską a peronami. To znacznie ułatwi funkcjonowanie mieszkańcom.

F. Pach przypomniał, że są w trakcie ponownego zaplanowania linii autobusowych w mieście, aby zapewnić optymalne warunki dla korzystających z komunikacji miejskiej.

Padła też z sali propozycja, aby na skarpie przed blokiem nr 3 postawić garaże.

Radny G. Pałkowski wyjaśnił, że należy rozróżnić to co należy do miasta od własności spółdzielni mieszkaniowej. My jesteśmy zarządem osiedla jako jednostki pomocniczej z ramienia miasta, i działamy wyłącznie na terenach miasta i zajmujemy się problemami, za które odpowiada miasto. Jeśli chodzi o tereny zielone na osiedlu, czyli ta skarpa za blokiem Jakubowskiego 3 czy ten teren zielony, górka przy myjni, to są tereny Spółdzielni Mieszkaniowej. Spółdzielnia ma swój zarząd, który de facto wybierają spółdzielcy. Miasto nie może inwestować na terenie własności spółdzielni.

W tym momencie ktoś zapytał czy jest przedstawiciel spółdzielni? Zapadła cisza.

Ale padły też słowa uznania w kierunku władz Spółdzielni Mieszkaniowej w Bochni, a skierował je jeden z mieszkańców osiedla przytaczając opinie poznanych przypadkowo na osiedlu ludzi, którzy mieli stwierdzić w rozmowie,
- jak tu u was czysto.

M. Truś wezwał spółdzielców, aby uczestniczyli w zebraniu walnym, na którym mogą mieć wpływ na wybór członków zarządu oraz przedstawić różne propozycje osiedlowych inwestycji.

Na koniec spotkania przewodniczący zarządu osiedla Niepodległości G. Pałkowski poinformował zebranych, że jeśli chodzi o przestrzeń pomiędzy Legionów Polskich a KN2 jest projektowany parking na 30 samochodów. W grudniu ma być dokumentacja i mam nadzieję, że w przyszłości będziemy tam parkować.

Na tym zakończono spotkanie.

K. Stompór