Kategoria: Kultura
Opublikowano: 2009-10-18 12:34:18 przez system

Completorium - koncert u św. Pawła

Po koncercie pt.: ?Różańcowe obrazy Bocheńskiej Matce w ofierze? który odbył się z okazji rozpoczęcie odpustu w Bazylice św. Mikołaja, przyszedł czas na równie wspaniałą muzykę tym razem u św. Pawła. W minioną sobotę odbył się tam koncert z okazji IX Dnia Papieskiego. W dzień po 31. rocznicy wyboru Karola Wojtyły na Papieża mieszkańcy Bochni mieli okazję posłuchać Completorium Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Przed bocheńską publicznością wystąpili soliści dwóch filharmonii — krakowskiej i śląskiej oraz Polskiego Radia (Jolanta Kowalska — sopran, Agata Piękosz — alt, Szczepan Kosior — tenor, Jarosław Kitala — bas, Wiesław Kaczor — pozytyw), a także Chłopięcy Chór Katedralny Pueri Cantores Tarnovienses i Tarnowska Orkiestra Kameralna. Całość poprowadził ks. Grzegorz Piekarz, dyrygent tarnowskiego chóru oraz dyrektor Wydziału Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie (w latach 1996-99 wikariusz parafii św. Pawła Apostoła w Bochni, założyciel Dziewczęcego Chóru Parafialnego Puellae Sancti Pauli oraz pomysłodawca zbudowania nowych organów Riegera w tutejszym kościele).

Opracowane przez artystów Completorium, czyli modlitwa wieczorna Kościoła jest dziełem kapłana, muzyka i wybitnego polskiego kompozytora Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (ok. 1665-1734). Twórczość Gorczyckiego odczytuje się poprzez pryzmat jego kapłaństwa i pełnionych funkcji kościelnych, do których przede wszystkim należała rola kapelmistrza kapeli katedralnej na Wawelu. W Katedrze Wawelskiej do dziś widnieje pośmiertna tablica pamiątkowa, na której uhonorowano go tytułem — "klejnot kapłaństwa". Gorczycki tworzył muzykę o charakterze religijnym, komponował utwory w stylu a cappella, czerpiąc obficie z chorału gregoriańskiego. W jego dorobku są również kompozycje wokalno-instrumentalne i pieśni. Jak twierdzą znawcy tematu — wpisujące się w okres późnego baroku dzieła G. G. Gorczyckiego cechuje bogata melodyka i mistrzowska umiejętność operowania nowoczesnymi wówczas technikami kompozytorskimi.