Kategoria: Kultura
Opublikowano: 2013-03-16 02:56:41 przez system

Muzyczny DKF

<html />

Na 21 marca kino Regis zaprasza na kolejne spotkanie w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego "Maciste". Będzie to zarazem inauguracja mini-cyklu spotkań "Na Styku" sztuki filmowej i muzyki.

Pojawi się więc szansa obejrzenia wyjątkowych produkcji kinowych, w których muzyka odgrywa rolę znacznie większą, niż tylko dźwiękowego tła narracji. Zobaczymy też historie mniej lub bardziej znanych muzyków, czy filmowe dokumentacje ruchów muzycznych.

Pierwszą egzemplifikacją, która unaocznia w wyrafinowany sposób kunszt połączenia sztuki obrazu i dźwięku, będzie film w reżyserii Rona Fricke – Samsara.

W filmie tym reżyser zabiera nas w fascynującą podróż do 25 krajów rozsianych po całym świecie, na spotkanie z jednej strony z naturalnymi cudami tamtych rejonów, a z drugiej strony na spektakl ukazujący skarby tradycyjnej kultury w zestawieniu z osiągnięciami nowoczesności.

Nie będzie to jednak typowy film w konwencji kina dokumentalno-przyrodniczego (znanego np. z produkcji National Geografic), gdyż Samsara to opowieść o naturze i kulturze, tradycji i nowoczesności, którą widz przeżywa nie tylko estetyczne, ale i duchowo. To film, w którym muzyka zastępuje słowa i jako taki, mówi on do nas mniej bezpośrednio, ale za to w muzycznie zapośredniczony sposób, trafia od razu w głębię. Mówiąc krótko - ten film się nie ogląda, lecz raczej przeżywa i medytuje.

Sam tytuł – Samsara - to słowo pochodzące z sanskrytu, oznaczające "kołowrót egzystencji" czyli cykl narodzin i śmierci. Pojecie to jest wspólne dla całej klasycznej myśli indyjskiej (hinduizm i buddyzm) skupionej w swej praktycznej formie, na sposobach wyjścia z tego cyklu.

Twórcą filmu jest mistrz fotografii poklatkowej - Ron Fricke, autor choćby takich perełek filmowych jak: Chronos (1995) czy Baraka (1992) – w obu przypadkach jako reżyser, ale także Koyaanisqatsi (1982) – scenariusz i zdjęcia, czy jako autor zdjęć do fragmentów Gwiezdnych Wojen, a dokładnie do Zemsty Sithów.

Aby dostarczyć maksymalnych wrażeń sensorycznych Frickie rejestruje swe obrazy na nietypowej - 70 mm taśmie filmowej, a to w połączeniu z niezwykłą pieczołowitością w przygotowaniu każdego ujęcia, daje oszałamiający efekt. Warto tutaj zaznaczyć, że reżyser poświęcił 5 lat na kręcenie zdjęć do filmu.

Organicznym elementem dzieł Frickiego jest ścieżka dźwiękowa, której znaczenie jest nie mniejsze niż samego obrazu. Muzyka jak i obraz egzystują tutaj wg pewnego schematu powtarzalności, dzięki czemu widz/słuchacz doświadcza swego rodzaju audio-wizulanej mantry.

Do współpracy przy ścieżce dźwiękowej Samsary reżyser zaprosił Lisę Gerrard – wokalistkę na co dzień związana z zespołem Dead Can Dance. To nie pierwsza przygoda Lisy z muzyką filmową, gdyż wcześniej udzieliła swego głosu w filmie Gladiator (reż. Ridley Scott ). Artystka genialnie wczuła się w zamysły reżysera, dzięki czemu obraz stał się jeszcze bardziej sugestywny i uzyskał dodatkową żywotność (stosując terminologię "photoshopową" – stał się more vivid ). Udział Lisy Gerrard w tym przedsięwzięciu nie jest zbyt zaskakujący, wszak zarówno w ramach Dead Can Dance, jak i w solowej twórczości nawiązuje ona śmiało do nurtu world music, czyli sięga do twórczości etnicznej i folkloru, głównie Afryki, Azji, ale i śródziemnomorskiego.

Sam reżyser podkreśla doniosłość muzyki w swym filmie:
Połowa tego rodzaju filmowania to muzyka. Dokładnie w 50%. Muzyka upiększa doświadczenie filmowe uczuciem – to dialog, ale w formie uczuć. (Ron Fricke)

Muzycznej pomocy - oprócz Lisy Gerrard - reżyserowi udzielili też: Michael Stearns (uważany za jednego z ojców ambient music, współpracował z Fricke przy Barace), oraz Marcello De Francisci (twórca muzyki filmowej m.in. do trailerów Avatara i Prince of Persia, ale także współpracował z Lisą Gerrard przy albumie Departum).

Samsara
Reżyseria: Ron Fricke, produkcja: USA
21 marca 2013r.
Duża sala, kina Regis, godz. 19.00
Bilety: 5 zł (z legitymacja DKF), 10 zł pozostali
Film zostanie poprzedzony prelekcją Pawła Korty.

Projekt dofinansowany z PISF.