Kategoria: Region
Opublikowano: 2015-04-01 15:07:58 przez system

Hejnał Mariacki na… harmonijce

Zamiast strażaka grającego na trąbce, od 1 kwietnia hejnał z Wieży Mariackiej będzie wykonywany na ustnej harmonijce przez bluesmana Sławka Wierzcholskiego, do tego w przebraniu lajkonika. Władze miasta wprowadzają nowe elementy do jednej z najstarszych krakowskich tradycji.

W środę, 1 kwietnia, punktualnie o 12.00 z Wieży Mariackiej na całą Polskę popłynął Hejnał Mariacki w nowym brzmieniu. Zamiast tradycyjnej trąbki, na antenie 1 Programu Polskiego Radia, usłyszeliśmy nową wersję tej najbardziej z krakowskich melodii, graną na ustnej harmonijce. Rolę strażaka przejął bluesman Sławek Wierzcholski.

„Nowe” w jednej z najstarszych krakowskich tradycji to efekt wielomiesięcznych rozmów władz Miasta z kierownictwem Polskiego Radia. – Uznaliśmy, że zwyczaj wymaga odświeżenia. Rozważaliśmy różne instrumenty, ostatecznie do harmonijki przekonał nas Sławek Wierzcholski i to, że osobiście chce zaangażować się w projekt – mówi Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki UMK. Argumentem za zmianą jest też fakt, że nowe rozwiązanie jest o wiele tańsze.

Urzędnicy liczą, że tradycja w takiej formie spodoba się krakowianom i turystom. Choć oczywiście zdają sobie sprawę z dyskusji, jakie wywoła nowa wersja hejnału, a szczególnie to, że melodia będzie wykonywana w przebraniu lajkonika. – Kraków znany jest z przywiązania do tradycji, ale też z nietuzinkowych pomysłów. Mamy nadzieję, że hejnał wykonywany na harmonijce ustnej przez bluesmana w stroju lajkonika spodoba się krakowianom i będzie kolejną atrakcją turystyczną naszego miasta – uważa Rafał Perłowski.

Sławek Wierzcholski to wirtuoz harmonijki i autor dwóch popularnych podręczników gry na tym instrumencie. Jest dziennikarzem radiowym i prasowym, organizatorem festiwali bluesowych a przede wszystkim człowiekiem „Chorym na bluesa”!

Sławek Wierzcholski i stworzona przez niego Nocna Zmiana Bluesa w ciągu 30 lat nieprzerwanej działalności osiągnęli sukcesy, którymi można by obdzielić znacznie większe grono artystów. Dwadzieścia wydanych płyt, nagrania z amerykańskimi gwiazdami bluesa jak m.in. Charlie Musselwhite czy Louisiana Red, koncerty supportujace gwiazdy bluesa światowego formatu: B.B.King (Warszawa 1996) czy Blues Brothers (Norymberga 1989) to tylko niektóre sukcesy muzyków. Do tego kilka tysięcy koncertów w Polsce i praktycznie w całej Europie, także w USA, a nawet w Zimbabwe!