Kategoria: Region
Opublikowano: 2015-04-15 15:33:23 przez system

Nowoczesne autobusy w Tarnowie?

Zakup 45 nowoczesnych autobusów planuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Tarnowie. Realizacja tego przedsięwzięcia zależy od akceptacji wniosku o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. – Rozpoczynamy duży program wsparcia transportu publicznego. Oprócz wydatków przeznaczonych na drogi, będą to największe koszty, które poniesie nasze miasto w najbliższym czasie – zapowiedział prezydent Ciepiela, inicjator pomysłu.

Urząd Miasta będzie starał się o dofinansowanie z RPO woj. małopolskiego na lata 2014-2020. Wsparcie z tego źródła pozwoliłoby MPK wyposażyć MPK w ekologiczne, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy. – Już w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na dostawcę gazu oraz na zakup pierwszych autobusów. Autobusy mają posiadać pełne wyposażenie, między innymi klimatyzację, monitoring i dynamiczną informację pasażerską – tłumaczy Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie. W przypadku uzyskania dofinansowania, spółka zamierza wymienić 45 pojazdów, a kolejnych 5 oddać do kasacji. Dzięki realizacji projektu obniży się średni wiek tarnowskiego taboru – obecnie wynosi 15 lat, do 2017 roku ma spaść do 5.

W przeciągu dwóch lat MPK planuje wymienić pojazdy takich marek jak jelcz czy volvo. Projekt zakłada wymianę autobusów za kwotę 48 mln zł. Pojazdy mają być zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG), co pozwoli zmniejszyć koszty paliwa o 20%. Ponadto gaz LNG ma wiele zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń.

W ramach planowanego projektu modernizacji przystanki autobusowe mają zostać wyposażone w tablice informacyjne LED, na których wyświetlane będą komunikaty dla pasażerów. Koszt jednej tablicy to 20-40 tys. zł. – Wszystko po to, by tarnowianie chętniej korzystali z komunikacji miejskiej – podsumował Krzysztof Kluza, dyrektor Tarnowskiego Organizatora Komunalnego.

Obecnie MPK dysponuje 29 autobusami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym CNG, 12 o napędzie hybrydowym. Spośród 95 pojazdów, 27 posiada klimatyzację, a 54 są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.