Kategoria: Region
Opublikowano: 2012-08-09 20:08:34 przez system

Nowy szlak na turystycznej mapie Małopolski

<html />

Pewnie niejeden z grzybiarzy przeczesujących w poszukiwaniu dorodnych okazów lasy w okolicach wsi Krzywopłoty, Bydlin czy Załęże, nie przypuszczał nawet, że tajemniczo wyglądające zagłębienia w ziemi to…. okopy z czasów I wojny światowej.

Ta ciekawostka - ślad stoczonej tu przez Legiony Piłsudskiego bitwy pod Krzywopłotami – to tylko z jedno z wielu miejsc, jakie znajdą się na małopolskim odcinku Szlaku Frontu Wschodniego I Wojny Światowej, którego wytyczanie, oznakowanie i wyposażanie w infrastrukturę rozpoczęło Województwo Małopolskie. Projekt o łącznej wartości blisko 6,7 mln złotych otrzymał właśnie dofinansowanie z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości niemal 5 mln złotych.

Podążając szlakiem turyści będą mogli oglądać pola dawnych bitew, obiekty architektury militarnej, cmentarze wojenne. Nowy szlak obejmie m.in. trasę przemarszu Pierwszej Kompanii Kadrowej Józefa Piłsudzkiego, pole bitwy pod Gorlicami, forty Twierdzy Kraków, 86 cmentarzy w powiecie tarnowskim. Osią małopolskiego odcinka jest szlak samochodowy, który liczyć będzie 455 kilometrów. Trasa ma połączyć 37 miejscowości, w tym Kraków, Tarnów i Nowy Sącz, ale także niewielkie ośrodki, jak na przykład Kaliś, Łowczówek czy Staszkówkę – wciąż czekające na swoje odkrycie.

Realizacji szlaku przyświeca też potrzeba zaakcentowania, że to właśnie w Małopolsce rozpoczęła się polska walka o niepodległość. Stąd włączenie do szlaku np. krakowskich Oleandrów, skąd 6 sierpnia 1914 roku wyruszyła Pierwsza Kompania.

Pierwsze prace nad małopolskim szlakiem ruszyły w 2010 roku na zlecenie Województwa Małopolskiego. Wówczas, w ramach konkursu ofert pn. „Małopolska Gościnna”, tarnowski oddział PTTK rozpoczął realizację tego projektu przy współpracy z Powiatami Gorlickim i Tarnowskim. Teraz dalszy rozwój tej inicjatywy odbywać się będzie w ramach projektu pn. „Tworzenie ogólnopolskiego produktu turystycznego – Małopolski odcinek Szlaku Frontu Wschodniego Wojny Światowej – etap I”, realizowanego w partnerstwie dziesięciu jednostek samorządu terytorialnego z regionu. Oprócz wytyczenia szlaku samochodowego oraz budowy ścieżek pieszo-rowerowych, w ramach projektu zaplanowano m.in. wyznaczenie trzech pętli tematycznych odnoszących się do najważniejszych etapów walk, jakie toczyły się podczas I wojny na terenie Małopolski („Bitwa pod Krzywopłotami”, „Cmentarze wojenne Ziemi Tarnowskiej”, „Bitwa gorlicka”), rozwój infrastruktury turystycznej, wykonanie tablic informacyjnych, renowacje zabytkowych obiektów. Nie zapomniano również o promocji szlaku – planowane jest uruchomienie jego strony internetowej, wydanie przewodnika i mapy oraz przygotowanie mobilnej wystawy o historii frontu wschodniego I Wojny Światowej w Małopolsce. Małopolski odcinek szlaku ma być gotowy w 2014 roku.

- Francuskie Verdun, miasto, na polach którego rozegrano historyczną bitwę, jest powszechnie znane i przyciąga corocznie tysiące turystów. Równocześnie wydarzenia na froncie wschodnim I wojny i związane z nimi miejsca wydają się mniej znane. Pragniemy to zmienić i spopularyzować je wśród turystów. Na nowy szlak, w tym do naszego Małego Verdun - jak czasami historycy określają bitwę pod Gorlicami - chcemy zaprosić nie tylko pasjonatów historii militarnej, ale wszystkich zainteresowanych turystyką kulturową - deklaruje Anna Niedźwieńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. – Dzięki nowemu szlakowi, oferta turystyczna Małopolski wzbogaci się o interesującą propozycję tematyczną. A to obecnie bardzo ważne, gdy na rynku – w tym także turystycznym – w coraz większej mierze liczą się produkty niszowe, adresowane do grup odbiorców o szczególnych zainteresowaniach i potrzebach – dodaje dyrektor Niedźwieńska.

Przedsięwzięcie to wpisuje się w ogólnopolską inicjatywę, w którą zaangażowane są regiony od południa do północy Polski. Wśród województw-sygnatariuszy listu intencyjnego, w sprawie utworzenia szlaku znajdowały się województwa: Małopolskie, Lubelskie, Łódzkie, Mazowieckie, Podkarpackie, Podlaskie, Świętokrzyskie oraz Warmińsko – Mazurskie.