Uczniowie z Małopolski z nagrodami
Gimnazjum nr 4 w Przydonicy oraz Szkoła Podstawowa w Tyliczu zdobyły nowoczesny sprzęt multimedialny za najlepszą reklamę społeczną promującą wiedzę o żywności. Uczniowie stworzyli ją w ramach programu edukacyjnego Tesco dla Szkół – „Przyszłość na talerzu”. W programie bierze udział już 900 dzieci z województwa małopolskiego, ale rekrutacja jest wciąż otwarta dla szkół podstawowych i gimnazjalnych, a na rozdanie czeka jeszcze pula ponad 200 nagród.
Co zrobić, aby zachęcić dzieci do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu żywienia, szanowania żywności i – przede wszystkim – przekonać do dokonywania mądrych wyborów? Wciągnąć je w wyjątkową edukacyjną zabawę. Program Tesco dla Szkół – „Przyszłość na talerzu” oferuje (jeszcze do kwietnia) wyjątkowy konkurs dla szkół podstawowych i gimnazjalnych, łącząc edukację i cenne nagrody z emocjonującą zabawą oraz przygodą.
S.O.S., czyli jak Małopolska ruszyła na ratunek przyszłości
W takiej właśnie przygodzie biorą udział uczniowie z województwa małopolskiego. W ramach programu odkodowywali zaszyfrowane wiadomości, zdobywali kolejne stopnie wtajemniczenia
w Agencji F.O.O.D., a część z nich stworzyła specjalne Reklamy Społeczne, których celem było promowanie wiedzy o pochodzeniu żywności wśród… ludzi w XXIII wieku. Reklamy Społeczne zostały ocenione przez jury złożone z ekspertów, które wyłoniło najlepsze prace. Wśród nich jest Reklama Społeczna zespołu Przydoniczanie 3 z Gimnazjum Nr 4 w Przydonicy oraz zespołu Dreamers ze Szkoły Podstawowej w Tyliczu, które tym samym zdobyły nowoczesny sprzęt multimedialny dla swoich szkół.
Dzięki angażującej fabule poczuliśmy się jak superbohaterowie ratujący świat przed zagładą żywieniową, a nie jak zwykli uczniowie biorący udział w kolejnym konkursie. Ruszając na pomoc światu i ratując go przed zagładą żywieniową musieliśmy przede wszystkim zgłębić wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Staliśmy się świadomymi konsumentami, którzy uzyskali odpowiednie kompetencje, do tego, aby dzielić się zdobytą wiedzą z innymi – mówi Izabela Stawińska, opiekun zespołu Dreamers.
Na czym polega program?
Po zgłoszeniu do konkursu zespołu uczniów, nauczyciel otrzymuje wiadomość od Julka, młodego przedstawiciela tajemniczej Agencji F.O.O.D. z odległego XXIII wieku. Dzieci dowiadują się, że w przyszłości ludzie całkowicie utracili wiedzę o tym, jak produkuje się żywność, a zamiast przyrządzać zdrowe i pełnowartościowe potrawy, łykają odżywcze pastylki. Zadaniem uczniów jest przekazanie rówieśnikom z przyszłości wiedzy oraz informacji o tym, jak produkuje się żywność oraz przekonać ich do zdrowego odżywiania się. Uczestnicy sami odkrywają jednak wiele cennych faktów i uczą się nowych umiejętności – np. jak samodzielnie zrobić masło, wyprodukować własny zakwas do pieczenia chleba oraz poznają proces produkcji wielu popularnych produktów.
Zabawa dla przyszłości
Program Tesco dla Szkół – „Przyszłość na talerzu” to 13. edycja projektu edukacyjnego, w którym Tesco wsparło już ponad 11 000 szkół z całej Polski. Tegoroczna edycja została zaprojektowana jako gra edukacyjna, przystosowana do warunków szkół podstawowych i gimnazjalnych, w ramach której nauczyciele otrzymują pakiety materiałów i narzędzi do zaangażowania uczniów w istotny, ale
i niełatwy temat – zdrowe odżywianie oraz produkcja żywności. Jak wynika z badania „Przyszłość na talerzu”, uczniowie mają znikomą wiedzę na temat pochodzenia żywności. Dzieci z Małopolski nie wiedzą, jak powstają popularne produkty spożywane przez nich na co dzień, a co za tym idzie – nie potrafią określić, czy są w ogóle zdrowe. Np. co trzeci uczeń z małopolskich szkół nie zdaje sobie sprawy, że pączki nie są jednak zaliczane do zdrowej żywności. Dlatego też w ogromnej większości dzieci dokonują niezdrowych wyborów, a problem otyłości rośnie.
Program Tesco dla Szkół jest odpowiedzią na ten problem i stanowi wsparcie szkół zarówno w szerszej edukacji żywieniowej dzieci, jak i we wdrażaniu zmian wprowadzonych przez rozporządzenie Ministra Zdrowia o asortymencie w sklepikach szkolnych.
Nagród ciąg dalszy!
Program „Przyszłość na talerzu” to również atrakcyjne nagrody. Konkurs Reklam Społecznych, w którym zwyciężyło Gimnazjum Nr 4 z Przydonicy oraz Szkoła Podstawowa z Tylicza, to tylko pierwsza okazja do ich rozdania. Na wszystkie szkoły chętne do walki o lepszą przyszłość czeka pula ponad 200 nagród: od sprzętów multimedialnych, przez pomoce i gry edukacyjne do sprzętów sportowych.
Zgłoszenia i rywalizacja zespołów trwa do 15 kwietnia. Na zespoły czekają zadania grupowe, do przeprowadzenia w klasie, świetlicy lub na zajęciach kółek zainteresowań, jak i indywidualne dla zaangażowanych uczniów. Za każde zadanie zespoły zdobywają punkty, które następnie mogą wymienić na nagrody.