Kategoria: Kultura
Opublikowano: 2013-07-16 16:04:15 przez system

Muzyczny hołd św. Kindze

Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni zaprasza we wtorek 23 lipca o godz. 17.30, w przeddzień święta patronki górników solnych, na koncert z cyklu „Musica Antiqua in Vigiliae Sanctae Cunegundis”.

Od kilkunastu lat muzeum bocheńskie organizuje z okazji święta patronki górników solnych koncerty muzyczne, wskazując na rolę Kingi w promowaniu muzyki. Przypomina zarazem rozmaite aspekty jej życia i działalności.

W tym roku pojawia się ku temu szczególna okazja – Bochnia świętuje 760. rocznicę lokacji miejskiej, a wątki legendarne wiążą odkrycie soli kamiennej na terenie przyszłego miasta z jej osobą; z kolei źródła historyczne wskazują na rolę, jaką odegrał w założeniu Bochni jej małżonek – książę Bolesław. Tego dotyczyć będzie w głównej mierze część słowna wieczoru.

Muzyka natomiast pochodzi z okresu, w którym kult św. Kingi, także w środowisku bocheńskim, zyskuje aprobatę Kościoła – w 1692 papież Klemens VII wynosi ją na ołtarze. W 1695 r. powstał, napisany przez Jana Kantego Frycjusza, proboszcza bocheńskiego w latach 1705-1715, „Pean tryumfalny Wielkiej Świata, Czarta i Ciała Tryumfatorce Świętej Kunegundzie Księżnie i Patronce Korony Polskiej przy wnoszeniu Jej Relikwii Świętych od ojców Bernardynów do kościoła farnego podczas wesołych Bocheńskiego Miasta aplauzów”. Przedstawiona w tym utworze uroczystość odbyła się 13 listopada 1695 r., w niezwykle bogatej, barokowej oprawie. Wzięły w niej udział tłumy bochnian i pielgrzymów z całej Małopolski. Relikwie znajdowały się w srebrnym, ważącym dziesięć grzywien relikwiarzu, sprawionym przez żupę solną. Według inwentarza z 1721 r. były w nim „w środku za szkłem (…) Zioberka b. Cunegundis”. Relikwiarz przepadł w czasach zaboru austriackiego.

W programie:
- O księżnej Kindze, księciu Bolesławie, początkach Bochni i pamięci – opowieść Jana Flaszy.

  • Klawesyn – król instrumentów barokowych – koncert w wykonaniu Pauliny Tkaczyk.
    Jacques Duphly (1715-1789) – „Chaconne F-dur” Troisième Livre
    Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755) – „Le Vertigo” Premier Livre
    Johann Sebastian Bach (1685-1750) – „Ricercar a 3” BWV 1079
    Jacques Duphly – „La Pothoüin” Quatrième Livre
    Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – „La Marche des Scythes” Premier Livre

Paulina Tkaczyk - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu prof. Christine Schornsheim, uzyskując dyplom koncertowy. Studiowała grę na flecie barokowym traverso u prof. Karla Kaisera oraz u prof. Michaela Schmidta-Casdorffa.

Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych, a obecnie swoje wykształcenie artystyczne doskonali na studiach doktoranckich w Akademii Muzycznej w Krakowie.

W 2003 r. zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.

W 2002 r. założyła zespół „Cantica Sacra”, a w 2008 r. „Musica Graziosa”. Jako klawesynistka, pianistka i flecistka brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Od 2007 r. zatrudniona jest w Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie.