Kobiety z IT razem z „Dziewczynami na Politechniki”
<html />
Już po raz drugi przedstawicielki centrum technologicznego GTECH Poland zostały ambasadorkami ogólnopolskiej akcji społecznej „Dziewczyny na Politechniki”. Akcja ma na celu zachęcanie uczennic szkół ponadgimnazjalnych do podejmowania nauki na studiach technicznych oraz zwiększenie zainteresowania karierą inżynierską wśród kobiet.
W ciągu 5 lat jej trwania liczba studentek na politechnikach wzrosła o 20 000 (przy ogólnym spadku liczby studentów w Polsce). Inżynierki z GTECH swoim przykładem chcą zachęcać młode dziewczyny do podejmowania w przyszłości pracy w branży IT, nadal uważanej stereotypowo za „męską”.
Akcja „Dziewczyny na Politechniki” jest pionierską koncepcją Fundacji Edukacyjnej Perspektywy oraz Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych z 2008 roku. Od 2012 roku jej partnerem jest także firma GTECH Poland, która ma w Polsce ponad 200-osobowe centrum technologiczne, przygotowujące zaawansowane rozwiązania dla branży loteryjnej, w którym kluczowe stanowiska zajmują także kobiety.
„Ponad 25% wszystkich pracowników naszego centrum technologicznego stanowią kobiety, z czego aż 35% to managerki wyższego szczebla. Są to absolwentki kierunków technicznych czołowych polskich uczelni. Kobiety mają naturalne predyspozycje do efektywnego zarządzania ludźmi, dlatego to właśnie one zajmują wiele kierowniczych „technologicznych” stanowisk w GTECH. Nie jest to efektem specjalnego ich traktowania, ale prowadzenia odpowiedniej polityki personalnej w zakresie zapewniania równych szans rozwoju bez względu na płeć. Takie same zadania stawiamy zarówno przed kobietami, jak i mężczyznami. Po prostu kobiety potrafią dobrze te równe szanse wykorzystać” - mówi Katarzyna Przybysz, Vice President, Human Resources Operations, Członek Zarządu GTECH Poland sp. z o.o.
Zgodnie z danymi z 2012 roku, od początku trwania akcji Dziewczyny na Politechniki, przy ogólnym spadku liczby studentów na wszystkich innych typach uczelni, liczba studentów na politechnikach wzrosła o 21 000, z czego 20 000 stanowiły kobiety. W porównaniu do roku 2008/2009 udział kobiet w ogólnej liczbie studentów zwiększył się średnio o 5% w skali kraju – w tej chwili kobiety stanowią 35% wszystkich studiujących na politechnikach. Podobnie kształtuje się przyrost liczby dziewcząt przyjętych na pierwszy rok studiów. Ambasadorki akcji z ramienia GTECH Poland swoim przykładem chcą pokazać, że ukończenie kierunków technicznych, to szansa na dobrą pracę w międzynarodowym środowisku.
„Nic nie inspiruje dziewczyn do wyboru kierunków technicznych i ścisłych tak, jak przykłady kobiet, które znakomicie sobie radzą potem na rynku pracy i budują kariery w atrakcyjnych branżach uważanych stereotypowo za „męskie”. Badania wskazują, że takie „role model” mają siłę zmieniania świadomości. Ludzie chcą słuchać prawdziwych historii, zadawać pytania, dzielić się wątpliwościami i obserwacjami. Chcą „widzieć na własne oczy”. Dlatego bardzo cenimy wkład w akcję, jaki mają ambasadorki z GTECHU – świetne informatyczki, programistki – po prostu inżynierki” – mówi Bianka Siwińska, kierowniczka akcji „Dziewczyny na politechniki!” i „Dziewczyny do ścisłych!”.