Kategoria: Region
Opublikowano: 2022-05-23 20:27:50 przez eb

Kraków cię zaskoczy... smokiem!

Smok w roli miejskiego przewodnika? Owca jako mistrzyni drugiego planu? Nieoczywiste wątki i zwroty akcji? Na zbliżający się sezon turystyczny Kraków przygotował program atrakcji skupiony wokół remake’u opowieści o Smoku Wawelskim. Od maja do września pobyt w mieście urozmaicą specjalne ścieżki zwiedzania, wyjątkowe wydarzenia, konkursy i zabawy. Na gości spragnionych różnorodnych wrażeń czeka też bogata krakowska oferta kulturalna, sportowa i rekreacyjna.

Jednym kojarzył się ze skrzydlatym jaszczurem (XX-wieczny drzeworyt Witolda Chomicza), inni przestawiali go jako pełzającego gada o wielkich łapskach i uzębionej paszczy (XV-wieczna ilustracja w dziele kosmografa Sebastiana Münstera).

Smok Wawelski przez wieki działał na wyobraźnię twórców, ale najbardziej znaną formę uzyskał dzięki pracy Bronisława Chromego. W tym roku mija 50 lat, od kiedy u wylotu Smoczej Jamy na wapiennej skale stanęła charakterystyczna, odlana z brązu, mierząca sześć metrów i ziejąca ogniem rzeźba. Smok strzeże dziś swojej podziemnej rezydencji, której wiek ocenia się na około 1,5 mln lat, i nieustannie przyciąga w to miejsce rzesze krakowian i gości.

Do urodzin smoczej rzeźby i potencjału wyobraźni odwołuje się ogólnopolska kampania turystyczna „Kraków Cię zasmoczy”, realizowana w tym roku przez miasto w partnerstwie z Małopolską Organizacją Turystyczną, Zamkiem Królewskim na Wawelu, Fundacją im. Bronisława Chromego i firmą Good Lood.

– Z opowieścią o Smoku Wawelskim zapoznają się kolejne roczniki dzieci w całej Polsce. Ta tradycja łączy pokolenia. Naszą kampanią chcielibyśmy zachęcić rodaków, by odwiedzili nas i pokazali tę tradycję swoim pociechom, a przy okazji zobaczyli, jak Kraków się zmienił i ile ma nowych atrakcji. Jestem wdzięczny Małopolskiej Organizacji Turystycznej za to, że chętnie włączyła się w naszą akcję – mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

– Kraków zawsze przyciągał gości zagranicznych, ale turyści krajowi są równie ważni – podkreśla Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. – W zeszłym roku Kraków odwiedziło około 5 mln naszych rodaków, którzy wydali tu 5 mld zł. A wiemy, że miasto ma jeszcze większy potencjał – dodaje.

Sezon letni w Krakowie zapowiada się bardzo ciekawie, tym bardziej że wiele wydarzeń wreszcie będzie mogło odbyć się w pełnej formule, przez ostatnie dwa lata często zawieszonej z powodu pandemii. Jednym z nich jest Wielka Parada Smoków, realizowana od kilkunastu lat przez Teatr Groteska. – Mamy przyjemność organizować jedno z największych wydarzeń plenerowych w Europie – mówi dyrektor teatru Adolf Weltschek. – W tym roku wracamy do tradycyjnej formuły dwóch imprez, czyli widowiska plenerowego, które odbędzie się sobotę wieczorem, oraz parady dziennej, która wyruszy w niedzielę. Cieszy nas to tym bardziej, że gromadzi ona około 3 tysięcy uczestników: dzieci, rodziców i dziadków – zaznacza.

Smoczy dziarski pięćdziesięciolatek zaprasza do królewskiego miasta zarówno dzieci, jak i dorosłych. Tymczasem pod Wawel, nie zważając na piętrzące się trudności, zmierza także owieczka, cicha bohaterka legendy. O jej perypetiach opowiada spot filmowy zachęcający do odwiedzenia Krakowa i skorzystania z przygotowanych przez miasto atrakcji.

Tekst i grafika: krakow.pl