Scholario remedium na problemy emocjonalne uczniów?
Mówi się, że uczeń przynosi na lekcje dwa plecaki: w jednym ma książki i przybory, w drugim swoje samopoczucie i doświadczenia. Kraków wdroży pionierskie w kraju narzędzie wspierające szkoły w pracy z tym drugim obszarem. Dzięki platformie łatwiej będzie wsłuchiwać się w emocje dzieci i młodzieży i planować działania profilaktyczne. Wzmocni też ona głos uczniów i uczennic, ich poczucie podmiotowości i sprawczości.
Do tej pory szkoły pełną garścią czerpały z programów edukacyjnych. Sprawa psychiki uczniów była na dalekim planie. Ten rok szkolny przyniesie prawdziwy przełom – Kraków, jako pierwsze miasto w kraju, rozpocznie pilotaż nowatorskiego narzędzia, które jest wynikiem wspólnej pracy inżynierów i specjalistów z zakresu psychologii i psychiatrii.
To narzędzie to platforma Scholario – stworzona z myślą o tym, aby umożliwić uczniom codzienne wyrażanie emocji, ułatwić bieżącą pracę nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a szkole dać systematyczny wgląd w nastroje panujące wśród dzieci i młodzieży, pomóc planować działania profilaktyczne i reagować, zanim pojawi się kryzys.
29 sierpnia Miasto Kraków i firma Mentalio sp. z o.o., twórca oprogramowania, podpisały list intencyjny wyrażający chęć współpracy przy pilotażowym wdrożeniu projektu w krakowskich szkołach i placówkach.
Pilotażowe wdrożenie platformy Scholario w 25 krakowskich szkołach i placówkach wpisuje się w ustalone przez resort edukacji priorytety, które powinny przyświecać działaniom samorządów i jednostek oświatowych w roku szkolnym 2025/2026. Są to m.in. profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży i wsparcie w kryzysach psychicznych, wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia, promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii.
info i zdjęcie: Miagiczny Kraków